Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

Tea for two

Ola & Håkan

Originalartikel i QX Augusti 2020

Av Ronny Larsson

Statistiken säger att 15 procent av svenskarna i första hand dricker te om de står i valet mellan kaffe och te. Paret Håkan Kjellström och Ola Andersson jobbar för att den siffran ska växa. Tillsammans har de byggt upp Tekompaniet som importerar kvalitets-te till Sverige och därmed ser till att statusen för te växer.
Håkan och Ola träffades på RFSL chatten i slutet av nittiotalet. Håkan hade en massa drömmar som rörde Asien och att starta importföretag. Ola gav honom en spark i baken.
– Jag tyckte att det var väl bara att sätta igång, skrattar Ola. Efter ett litet sidospår som rörde vintillbehör la Håkan allt fokus på te-import.

Tekompaniet grundades med målet att höja statusen och erbjuda svenskarna bra etiskt och hållbart premium-te. Genom att åka runt på hundratals restauranger, hotell- och konferensanläggningar, från Luleå till Ystad, så har paret idag byggt upp ett företag som har tio anställda.
– Vi var ute på vägarna fem dagar i veckan, från morgon till kväll, och överallt var det samma inställning: ”Det ligger lite Earl Grey i en korg här borta”, berättar Håkan och fortsätter:
– De flesta satsade på schyst kaffe men när det gällde te erbjöds bara nåt billigt tjafs. Lite som att rödvinsdrickare serveras premiumvin medan vitvinsdrickare får ett surt BiB-vin. Så vi gav dem kunskap och en ny syn på te.


Tefält i Sri LankaOla hade tidigare ett arbete inom teknikvärlden, men lämnade det för att jobba med Håkan. Det var inte helt enkelt att kombinera samboliv med att jobba ihop i början.

– Vi bröt upp både en och två gånger de första åren, skrattar Ola och fortsätter:
– Så efter ett tag insåg vi att när vi åker hem så pratar vi inte jobb mer.
Nästan 90 procent av Tekompaniets omsättning rör restauranger, hotell och konferens. Lägg därtill att deras produkter finns hos matjättar som Citygross, Ica, Mathem och Hemköp. Främst Sri Lankesiska Dilmah Tea, men även egna indiska premiumteerna Life by Follis, Follis Classic och Tekompaniets utvalda lösviktste. Alla dubbelcertifierade som EU-ekologiskt och Fairtrade. En viktig ingrediens i Tekompaniets profil är nämligen att se till teets ekologiska ursprung och att produktionen har en låg miljöpåverkan. Håkan besöker årligen leverantörer och plantager och pratar med folk längs produktionskedjan.
– För oss är det viktigt att kapa mellanled och ge kunden en färsk produkt. När vi började insåg vi att vissa teer kan i värsta fall bli tio år gamla från det att bladen plockas till de hamnar i en kopp. Det är ohållbart, berättar Håkan.
En Fairtrade-märkning innebär bättre förutsättningar för odlare och anställda i att förbättra arbets- och levnadsvillkoren. En teplockare tjänar cirka 300 kronor/månad.
– I Sri Lanka har vi exempelvis även fokuserat på att stötta olika kvinnoprojekt. Vi tycker det är oerhört viktigt att Tekompaniet stöttar där vi kan, fastslår Håkan.
Svart te är den största tekategorin i Sverige. Earl Grey och English Breakfast är fortfarande störst, men trenden med kryddiga ört-teer kommer, det vill säga det som utomlands kallas ”infusions” till exempel Roiboos, har vunnit mark.
– Det har hänt mycket sedan vi startade, tedrickandet kryper längre ner i åldrarna men framförallt så har kvaliteten höjts, berättar Håkan.

Tefält i Sri LankaOm man som undertecknad inte är en stor te-drickare, hur kommer jag in i det?

– Kolla på vad du gillar för smak, ska det vara neutralt, frukt, kryddor eller örter? Men framförallt, se inte bara te som en varm mysdryck. Vi brukar bjuda på cocktails och mocktails med te som bas. Är du en inbiten kaffedrickare kanske iste kan vara nåt, berättar Ola.
– Ett annat tips är att byta ostbrickans rödvin till olika varma teer. Det ger oväntade smakkombinationer. Eller testa ett kraftigt bryggt te till stek med sås och potatis. Eller ett rött te till köttbullar och lasagne. I Asien ses det som en måltidsdryck, se bara på hur grönt te oftast dricks till sushi, uppmanar Håkan.
Tekompaniet kommer framöver att synas en del i QX, engagemanget i verksamheter som betyder mycket för dem går igen även på hemmaplan:
– Vi har annonserat hos QX ett par gånger, men nu när ni gick ut med ”Stötta QX” ville vi göra lite mer. Vi jobbar ju mot hotell – och konferens, där många gays jobbar, och QX får ju inte försvinna. Ni har en viktig historia inom communityt och därför fortsätter vi att annonsera hos er, fastslår Ola.

Så, dricker ni själva te varje dag?
– Absolut! Håkan är lite otrogen och varvar med kaffe.
Jag är däremot en trogen tedrickare, skrattar Ola.

Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan